Hoe verzorg ik mijn (4C) haar?

Welkom terug op Kroeschick,

Vandaag ga ik jullie een paar tips geven voor het verzorgen van haartype 4C. Als je haartype 4C hebt betekent dit dat je het meest kroeze haartype hebt. Je hebt waarschijnlijk een hoofd vol haar met hele dikke haarstrengen die zeer kwetsbaar zijn. Haartype 4C vergt extra aandacht en liefde bij het behandelen, dus bereidt je voor om heel veel tijd en geduld in je haar te steken.

nccombinghair-650x365

Was dag 

Het klinkt voor mensen met stijl haar best raar, maar Kroeshaar moet je niet al te vaak wassen. Eén of twee keer per week is meer dan genoeg. Ontklit je haar voor het wassen eerst met je vingers en smeer je haar vervolgens in met kokosolie. Was je haar vervolgens  met een zachte shampoo met kokos-, olijf- of amandelolie. Zorg ervoor dat je na het wassen een leave-in conditioner in je haar zet die je niet moet afspoelen en laat je haar  lucht drogen.

4C Must-Haves 

Om ervoor te zorgen dat je haar gezond wordt en mooi uitgroeit, moet je een paar basis  “Must-Have” producten in je bezit hebben. Mijn eerste “Must-Have” is de Proteïne conditioner. Naast je dagelijkse  moisturizers en conditioners heeft je haartype, vanwege haar kwetsbaarheid, veel  proteïne nodig. Proteïne conditioners zorgen ervoor dat je haar extra stevig word en niet makkelijk afbreekt.

“Must-Have” nummer twee zijn mijn vingers! Het uitkammen van 4C haar is geen grapje, het duurt lang en kan een pijnlijk proces zijn met negatief resultaat voor je haar. 4C haar kan niet onder stress gezet worden door het hard uitkammen van klitten. Het beste wat je kan doen is je haar wekelijks ontklitten met je vingers. Gebruik bij het ontklitten een beetje olie of leave-in conditioner op je vingers en ontklit je haar rustig sectie voor sectie.

Mijn laatste “Must-Have” is haarboter. Ze maken je haar heerlijk zacht. Ze hydrateren je haar en voeden je haar met vitamine E en F.

Naast mijn “Must-Haves” heb ik ook andere routines die ik hanteer voor het verzorgen van mijn haar. Zo zorg ik ervoor dat mijn haar bijna altijd in een protective style zit, en vooral als ik ga slapen.  Dit houdt in dat ik mijn haar in vlecht of in twists draai, hierna zet ik een satijnen doek er overheen.  Ook gebruik ik dikke oliën om mijn haar te vochtig te houden. Hoe kroezer je haar, hoe dikker de olie mag zijn, ik gebruik meestal castorolie. Het meest belangrijke wat ik je wil meegeven is dat Kroeshaar iedere dag anders zit, het is bijna alsof het een eigen wil heeft. Dus wees geduldig, voorbereid en laat je haar vooral zichzelf zijn!

Welles vs Nietes 

Ik sluit af met een paar do’s en don’ts voor haartype 4C. Wat ik vooral adviseer om te doen is:

  • Wil je per se een kam gebruiken voor je kroeshaar, gebruik dan een kam met grote tanden. Gebruik deze alleen als je haren door en door nat zijn gemaakt met water.
  • Probeer af te blijven van föhns en krul/stijltangen. Je haar kan niet goed tegen veel warmte.
  • Wees geduldig en behandel je kroeshaar altijd met liefde.
  • Geef je haar regelmatig een behandeling met hot oil. Dit houdt je haar vochtig en vol vitamines.

Wat je alsjeblieft niet moet doen is:

  • Trek niet aan je kroeshaar.
  • Breng geen strakke paardenstaarten aan in je kroeshaar.

Heb ik iets gemist, of heb je ook goede tips? Laat gerust een reactie achter zodat we van elkaar kunnen leren.

Leave a Reply

